Siirt Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması Dersi Kılavuzu
“Öğretmenlik Uygulaması
Dersi” seçmeli formasyon dersleri kapsamında yer alan; 2 saati teorik olarak
ilgili öğretim elemanı tarafından fakültemizde, 6 saati uygulama olarak
belirlenen eğitim kurumlarında gerçekleştirilen bir derstir. Dersin amacı,
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine daha iyi hazırlanmalarını,
öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi ve
öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıklarını, gerçek
bir eğitim-öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliği kazanmalarını
sağlamaktır. Temel olarak bu ders ile öğretmen adaylarına, öğretim kurumlarında
kendi alanları ile ilgili öğretimin planlanması, uygulanması ve
değerlendirilmesi etkinliklerini bizzat gerçekleştirme imkânı sağlanarak,
öğretmenlik bilgisi, becerisi ve deneyimi kazandırmak amaçlanmaktadır.
YÖK, Öğretmen Yetiştirme
Milli Komitesi ve MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün
yaptığı ortak çalışma sonrasında “Öğretmenlik Uygulaması” dersinin işlev ve
etkinliğini artırmak için MEB’e bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapılan
öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönergede, 2018-2019 eğitim öğretim yılından
itibaren geçerli olmak üzere çeşitli değişiklikler yapılmıştır. Yönergenin tam
metnine ulaşmak için aşağıdaki linke tıklayınız. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/25172143_YYnerge.pdf
Bu kapsamda Öğretmenlik
Uygulaması dersi yürütülürken aşağıdaki hususlara dikkat etmek gerekmektedir:
Fakültemiz, İl Milli
Eğitim Müdürlüğüne öğrenci listelerini göndermektedir. Uygulama okullarına
öğrenciler gruplara bölünerek gönderilmektedir. Uygulama öğrencileri MEBBİS’e
kaydedilmekte ve MEBBİS üzerinden devamları takip edilerek değerlendirmeleri
yapılmaktadır. MEBBİS sistemine bilgi girişleri, uygulama okul
koordinatörleri tarafından uygulama okullarında yapılmaktadır. (MEBBİS
sistemine girişleri yapılmayan ve başarılı olarak değerlendirilmeyen
öğrenciler, “öğretmenlik uygulaması” dersinden başarılı sayılamazlar.
Mezuniyetlerinin ardından öğretmenlik atamaları için öğrencilerimizin MEBBİS
sisteminde uygulamalarını tamamlamış ve başarılı olmuş şekilde kayıtlarının
yapılmış olması gerekmektedir.)
Öğretmenlik uygulaması
dersini sadece son
sınıf öğrencileri alabilmektedir. Okul ve grup sayılarının
belirlenmesi ve bu çerçevede resmi sürecin işletilebilmesi için uygulamaya
gidecek öğrenci sayısının öngörülebilir olması gerekmektedir. Ayrıca
“Öğretmenlik Uygulaması” dersinin amacı, öğrencilerin öğrenim süreleri boyunca
aldıkları teorik ve pratik bilgileri gerçek bir öğretim ortamında kullanabilme
yeterliği kazanmalarını sağlamaktır. Bu kapsamda dersin seçimi son sınıf
öğrencileri ile sınırlandırılmıştır.
Fakültemizdeki formasyon
uygulaması, lisans programı kapsamındadır. Bir sertifika programı değildir. Bu
sebeple pedagojik formasyon sertifika programlarındaki muafiyet ile ilgili
hükümlerin (örn. Kur’an Kursu öğreticiliği yapanlar için tanınan muafiyet hakkı
gibi) geçerliliği yoktur. Bu kapsamda Kur’an Kursu öğreticiliği yapmış olan
öğrencilerimizin de öğretmenlik uygulamasından başarılı olabilmek için
uygulamaya katılmaları ve MEBBİS sistemine kaydolarak başarılı olmaları
gerekmektedir. Lisans programlarında bu öğrencilerin herhangi bir muafiyet hakları
bulunmamaktadır. Öğretmen okulundan mezun olan ve ortaöğretimleri sırasında
öğretmenlik uygulamasına katılan öğrenciler de pedagojik formasyon derslerini
tamamlayabilmeleri için “öğretmenlik uygulaması” dersi kapsamında uygulamaya
katılmaları gerekmektedir.
Öğrencilerimiz,
öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında fakültedeki öğretim elemanı ile haftada
2 saat teorik ders, uygulama okullarında haftada 6 saat uygulama dersi için
bulunacaklardır. Uygulama derslerinde öğrencilerden, uygulama öğretmenlerinin
rehberliğinde ve sorumlu öğretim üyesinin danışmanlığında, programa uygun
günlerde öğretme-öğrenme sürecine bizzat katılmaları ve öğretim etkinliğini
gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Öğrenciler kendilerine verilen konularda her
hafta ders planı hazırlayacaklar, hazırladıkları bu planları bizzat
uygulayacaklar, değerlendirilmek üzere hazırladıkları ve öğretim elemanına
teslim edecekleri “öğretmenlik uygulaması dosyasına” ekleyeceklerdir.
Her bir grup uygulama
öğrencisi için bir uygulama öğretim elemanı belirlenecektir. Uygulama öğretim
elemanı, sorumluluğunda bulunan uygulama öğrencilerine rehberlik edecek,
öğrencilerin devamını takip edecek ve uygulama sonunda uygulama öğretmenleri
ile birlikte ders anlatımlarını değerlendireceklerdir.
Öğrencilerin öğretmenlik
uygulamalarına planlandığı şekilde katılmaları zorunludur.” Devamsızlık
yapılamaz. Yasal bir mazereti nedeniyle uygulamaları eksik
kalan öğrenciler, uygulama öğretmeninin ders saati ve programı göz önünde
bulundurularak telafi ettirilebilir. Bu telafi, dönem içerisinde birden fazla
olamaz. Öğrenciler, uygulamalar sonunda etkinlik
planı çerçevesinde yürüttüğü çalışmaları ve raporları içeren dosyayı tamamlar
ve uygulama öğretim elemanına teslim eder. Buna göre, uygulama öğrencisi
tarafından hazırlanan her planda, uygulama öğretim üyesinin, uygulama
öğretmeninin ve kendisinin imzası bulunacaktır. Etkinlik planı çerçevesinde
yürütülen çalışmalar ve raporlar dosyalanacak, fakültedeki ilgili uygulama
öğretim elemanına teslim edilecektir. İmzasız planlar, uygulama dosyasına
konulmayacaktır. Ders anlatımı haricinde uygulama öğrencileri, uygulama
kapsamında, uygulama okullarında çeşitli faaliyetlere katılırlar.
Uygulama öğretim
elemanı, sorumluluğuna verilen uygulama öğrencilerini, öğretmenlik uygulaması
etkinliklerine hazırlar; uygulama etkinlikleri kapsamındaki etkinlikleri
uygulama koordinatörü ve öğretmeni ile birlikte planlar; öğrencilerini düzenli
olarak izler; her bir uygulama öğrencisinin dersine en az dört kez fiilen
katılır. Bununla birlikte, öğrencilerinin her birine uygulama öğretmenleri ile
birlikte rehberlik eder, çalışmaları ile ilgili geribildirim verir ve
değerlendirir. Bu kapsamda, uygulama öğretim elemanı ile öğretmen
adayları/uygulama öğrencileri, dönem başında uygulama okullarına birlikte
gideceklerdir. Uygulama okul koordinatörü, uygulama öğretmenleri ve aday
öğretmenler birlikte öğretmenlik uygulaması ile ilgili planlama yapacaklardır.
Uygulama akademisyeni, sorumluluğunda bulunan öğrencilerini fiilen
gözlemleyecek, uygulama öğretmeni ile birlikte değerlendirecektir. Dönem
sonunda öğrencinin uygulama dersinden aldığı not, uygulama akademisyeni ve
uygulama öğretmeninin yaptığı değerlendirmelerle birlikte verilecektir. Ayrıca
uygulama öğrencisi değerlendirme notunu, Uygulama Öğrencisi Değerlendirme Sistemi
(MEBBİS) üzerinde kayda alacaktır.
Uygulama öğrencisinin
başarısı, derse devam durumu ve öğretmenlik uygulamasında gerçekleştirdiği
etkinlikler bağlamında uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni
tarafından değerlendirilir. Uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni, her
bir uygulama öğrencisi ile ilgili gözlemlerini MEBBİS sistemindeki Uygulama
Öğrencisi Değerlendirme Formuna kaydeder. Uygulama öğretmeni ve uygulama
öğretim elemanı, değerlendirmelerini Uygulama Öğrencisi Değerlendirme Sistemine
sonuç ve genel değerlendirmelerini birlikte kaydeder. Ortak değerlendirme
ilkesi gereğince, uygulama öğrencilerinin öğretmenlik uygulamasındaki
performansı, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeninin yaptığı
değerlendirmelerin birleştirilmesiyle not olarak belirlenir.
Yönergenin 13. Maddesi
gereği, uygulama öğrencileri mazeretsiz devamsızlık
yaparlarsa ilişikleri kesilerek başarısız sayılacaklardır. Öğrencilere disiplin ve diğer hukuki konularda Siirt
Üniversitesi’nin mevzuatı uygulanır.
Bu görev ve
sorumluluklar dikkate alınarak öğretmenlik uygulaması dersi yürütülmelidir.
“Öğretmenlik Uygulaması” dersinin uygulamasında göstereceğiniz özen ve emekten
dolayı teşekkür ederiz.