ÖĞRETMENLİK
UYGULAMASI STAJ DÖNEM PLANI (ŞABLON)
1. Hafta:
Alan Programının İncelenmesi
Alana ait ders programının incelenerek raporlaştırılması.
2. Hafta:
Ders Dışı Gözlem
Bu etkinlikte öğretmenlerin ders dışındaki süreci nasıl geçirdiğini
gözlemleyiniz. Teneffüslerde hangi etkinlikleri yaptıklarını listeleyiniz, listeye yazdığınız
işlerden her biri için harcanan zamanı tahmin etmeye
çalışınız. Bu etkinliği nöbetçi öğretmen ve nöbetçi olmayan öğretmenler
bağlamında hazırlayınız.
3. Hafta: Dersin
Gözlenmesi
Gözlem yaparak sınıfta olup bitenlerin kontrol altında tutulmasını ve
öğrenciler için etkili bir öğrenme-öğretme ortamı oluşturulmasını sağlayan becerileri
öğrenmeye çalışınız. Sınıftaki öğrenme-öğretme sürecinin etkili ve verimli bir
biçimde işletilmesini sağlayan bu becerilerin öğretmenlik rolünün özünü
oluşturduğunu unutmayınız.
Bir
dersin tümünü inceleyerek, sınıf yönetimine ve sınıftaki öğrenme-öğretme
sürecinin işletilmesine ilişkin önlemleri ve bunların nasıl gerçekleştirildiğini
gözleyiniz. Gözlem yapacağınız dersten önce öğretmenle
görüşünüz ve gözlem esnasında kullanacağınız formu öğretmene göstererek gözlem sırasında
neleri görmeye çalışacağınız anlatınız.
4. Hafta:
Öğretmen ile Görüşme
Dönem sonunda yapılacak olan bu etkinlik için uygulama öğretmeniniz ile
bir görüşme planlayınız. Bu görüşmede öğretmene sorulmak üzere önceden bir form
hazırlayınız. Bu formda öğretmenlik mesleği ile ilgili (örneğin öğretmen hak ve sorumlulukları,
yaşadığı iyi / kötü olaylar, öğrencilere ilişkin yorum ve kestirimler,
öğretmen adaylarına tavsiyeler, sınıf içi ve dışı etkinliklere ilişkin görüşler,
mesleğin olumlu ve olumsuz yönleri gibi) sorular içermesine ve bu soruların
etik ilkelere uygun olmasına dikkat ediniz. Öğretmenle görüşme yapmadan
önce hazırlamış olduğunuz görüşme formunu danışman öğretim elemanına gösterip mutlaka onayını
alınız. Yaptınız görüşmeyi raporlaştırın. Bu etkinliğe görüşme formunu da ekleyiniz.
5. Hafta:
Öğrenci Gözlemi
Sınıfın rehber öğretmenine ve ders öğretmenine danışarak, okuldaki bir
günlük çalışmalarını incelemek amacıyla iki farklı öğrenci seçiniz. Çalışmalarına
hiçbir müdahalede bulunmadan bu öğrencileri gözlemleyiniz.
Gözlemleriniz
sırasında dikkatinizi aşağıdaki konular üzerinde toplayarak seçmiş olduğunuz öğrencileri
birbiri ile karşılaştırınız.
-Aynı
gün içinde öğrencinin devam ettiği dersler nelerdir?
-Her
derste gerçekleştirilen başlıca etkinlikler nelerdir? Özellikle öğrencinin
katıldığı etkinliklerin neler olduğunu, bunların sayısını ve çeşitlerinin not alınız.
Olanaklar ölçüsünde, öğrencinin bu etkinliklerden her birine harcadığı zamanı tahmin etmeye
çalışınız.
6. Hafta:
Öğrenci ile Görüşme
Etkinlik
4 kapsamında öğretmen ile yapmış olduğunuz etkinliği bir öğrenci ile yapınız.
7. Hafta:
Ders Planı
Öğretmenlik uygulaması kapsamında girmiş olduğunuz dersin öğretim
programına uygun olarak anlatmak üzere 3 tane konu belirleyiniz ve bu konular için 3
adet farklı ders planı hazırlayınız. Dersinizi anlatmadan önce
hazırladığınız ders planlarını fakültedeki danışmanlarınıza imzalatılması gerektiğini
unutmayınız. Bu ders planlarının altında bir sayfalık boş yer bırakınız ve bu
sayfaya dersi anlattıktan sonra öz değerlendirme yaparak görüşlerinizi
yazınız.
8. Hafta:
Değerlendirme Aracı Hazırlama ve Uygulama 1
Bu etkinlik kapsamında dersinize yönelik klasik ve boşluk doldurma
sorularından oluşan bir sınav hazırlayınız.
9. Hafta:
Değerlendirme Aracı Hazırlama ve Uygulama 2
Bu etkinlik kapsamında dersinize yönelik çoktan seçmeli sorularından
oluşan bir sınav hazırlayınız. Hazırlamış olduğunuz çoktan seçmeli sınavı sınıfınızda
uygulayın. Bu sınavı ele alarak bu sınavdan elde edilen
puanların ranjını, standart sapmasını, dağılımın çarpıklık ölçüsünü, testin
aritmetik ortalamasını, maddelerin güçlük indeksini ve maddelerin ayırt
edicilik gücü indeksini hesaplayarak raporlaştırınız.
10. Hafta:
Derse Yönelik Öz Değerlendirme
Aynı okulda öğretmenlik uygulaması yaptığınız bir arkadaşınızı akran
değerlendirme ölçeği oluşturarak değerlendiriniz. Akran değerlendirme ölçeğinde
oluşturacağınız maddelerin arkadaşınızın bir dönem boyunca yaptığı
faaliyetleri kapsamasına dikkat ediniz. Oluşturacağınız raporda arkadaşınızın
ismini vermeyiniz.
11. Hafta:
Döneme Yönelik Öz Değerlendirme
Bu etkinlik kapsamında anlatım yaptınız derse yönelik bir özdeğerlendirme
raporu hazırlayınız. Bu raporda yaşadığınız deneyimlerinizi, arkadaşlarınızın,
uygulama öğretmeninin ve danışman öğretim elemanının görüşlerini ayrıntılı
olarak belirtiniz. Bir dönem boyunca yaptığınız etkinlikleri göz önüne alarak bir öz
değerlendirme ölçeği hazırlayınız. Hazırladığını öz değerlendirme ölçeğini
kendinize uygulayarak raporlaştırınız. Öz değerlendirme raporundaki
oluşturacağınız maddelerin bir dönemdeki
tüm
faaliyetlerinizi kapsamasına dikkat ediniz.
12. Hafta:
Derse Özel Serbest Etkinlik
Her branşa/derse özel olarak danışman öğretim elemanının belirleyeceği
bir etkinlik istenecek.